Hieronder vindt u een overzicht van de restauratie op het moment van schrijven. Dit overzicht geeft een globaal beeld. Een aantal onderdelen zijn wat dieper uitgewerkt met extra fotomateriaal:

 
   

Direct na de aanschaf is de wagen tijdelijk gestald op de oprit bij mijn ouders. Aangezien alle goede onderdelen eerst van de auto afgehaald en goed opgeborgen moesten worden hebben we hiertoe besloten. Onder een zeiltje stond de wagen daar te wachten op wat gebeuren zou.

 

strippen

 

Gedurende een aantal avonden en zaterdagen daarop werd elk onderdeel van de auto gehaald en opgeslagen. Voorzichtig werd de kap gedemonteerd. De kap was zeer slecht en zal compleet opnieuw opgebouwd moeten worden.



Rubbers worden verzorgd en de eerste onderdelen werden reeds goed onderhanden genomen met de staalborstel.
Ook de restauratie van kleine onderdelen zoals sierstrips die verbogen waren, roestige onderdelen van de kap, etc. begon.

 

splitsen

 

We zijn nu zover dat de auto gesplitst kan worden. Doordat de onderkant van de wagen zodanig slecht is, moet de carrosserie van de bodemplaat worden gescheiden t.b.v. de laswerkzaamheden die verricht moeten worden.

Vooraleer de scheiding plaats zal vinden dient er eerst een hulpconstructie gemaakt te worden die stijfheid van de carrosserie moet waarborgen. Vervolgens wordt een hulpconstructie op maat gemaakt die het mogelijk maakt de carrosserie op een eenvoudige manier te benaderen met de slijpmachine en het lasapparaat.

Update 17 nov. 2001: Vandaag is de stalen hulpconstructie in de Karmann gelast. Er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande boutgaten. In de beide achterstijlen zijn 2 gaten geboord om de constructie te bevestigen.
Vooraleer de hulpconstructie in de deuropeningen vast te lassen is nu al de speling van de deur aangepast zodat later het geheel goed aansluit. Ziet er allemaal zeer degelijk uit en volgende week: de lift...





hulpconstructie, voor meer plaatjes mail naar info@vw-karmannghia.nl

 

splitsen

 

Update 16 december 2001: De splitsing is een feit. Een impressie van de werkzaamheden die hebben plaatsgevonden kun je hier vinden.

 

de bodem

 

Bij het strippen van de auto bleek al snel dat ook de bodemplaat niet aan het roestgevaar heeft kunnen ontkomen. De linker bodemhelft is er slecht aan toe. Deze dient vervangen te worden. De rechter daarentegen is nog in goede staat en na een straalbehandeling en een nieuwe coating moet deze weer als nieuw zijn werk gaan vervullen.


bodemplaathelft is reeds binnen...

Zodra aan dit karwei begonnen wordt zullen hier fotomateriaal van de werkzaamheden geplaatst worden.

 

de remmen

 

Het remsysteem is helemaal aan vervanging toe. De remleiding naar achteren is door en de hoofdremcilinder zit vast. Nadat de bodemplaat is gerestaureerd worden de hoofdremcilinder en de complete remleidingset vervangen.

Update 19 okt. 2001: Vandaag de voorremmen gedemonteerd. Tijdens het slepen van de auto naar zijn huidige onderkomen zijn de voorremmen compleet vastgelopen. De demontage verliep soepel en wat bleek: De remschijven en remblokken hebben niets geleden, allemaal nieuw erop gezet waarna de auto in het stof verdween. Ook de remklauwen zelf zien er nog tip top uit. De eerste meevaller, hopelijk mogen er nog veel volgen.

 

de motor en transmissie

 

De motor, een 1600 met 50Pk werd getest door een kannetje benzine bij de motor te zetten (de benzineleiding was compleet rot) en vervolgens de motor te starten. En warempel, na 20 jaar stil te hebben gestaan liep de motor reeds na de 2e poging. Stationair wilde de motor wel eens wat moeite hebben, maar de motor bleek nog in goede staat te verkeren (op een lekkende benzinepomp na). De transmissie hebben we helaas nog niet kunnen testen.

 

binnenkort meer

 

Binnenkort zult u hier meer onderdelen terugvinden, welke ook verder zullen worden uitgediept.

 

© Alle rechten voorbehouden. VW-Karmann Ghia .nl is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden en/of onvolkomenheden. Neem voor vragen en/of opmerkingen contact op met info@vw-karmannghia.nl